Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 aansluiten nieuwe boxen 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht aansluiten nieuwe boxen
Na het horen van de boxen en het lezen op de site ben ik andere boxen gaan zoeken. Ik heb een leuke set van JVC op de kop kunnen tikken.
Daar heb ik nu een vraag over. Het gaat om een set van woofer en losse tweeter met een vierkant los doosje waar een scheidingsfilter in zit.
De speaker en de tweeter die voorin zitten gebouwd hebben uiteraard ook een scheidingsfilter. is dat dat elektronische dingetje wat tegen d etweeterspeaker is aangebouwd?
En heeft de standaard radio een aansluiting voor de tweeter en de woofer los van elkaar, of komt er per box een plus en een min kabel waarvan onderweg een aftakking naar de tweeter gaat? Weet iemand dit?
Johan


15 nov 2007 23:06
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Het losse 'dingetje' wat tegen de tweeter aangeplakt zit is inderdaad het scheidingsfilter voor de tweeter. De woofer heeft standaard geen scheidingsfilter.

Bij de iso stekker die achterin de radio gaat komen inderdaad de draden van de tweeter en de woofer bij elkaar.
Het zijn de middelste 4 draden van de iso stekker. In elke pool komen dan een witte en grijze samen; de grijze is uit m'n hoofd voor de tweeter. Dat kan je het beste even nameten, maar waarschijnlijk zie je het ook aan aan de draadkleur die uit het dashboard bij de tweeter komen (resp. draadkleur woofer in de deur).
Ik kon niet goed lezen welke draad + en - was (er staan alleen nummers op, geen kleurcodering oid), dus dat kan je ook het beste nameten (op de woofer in de deuren zitten geen standaard AMP stekkertjes, maar een citroenstekker met op de woofer een merktekentje I en O).
Je moet de draden bij de iso stekker doorknippen, en daar het scheidingsfilter tussen plaatsen (waarschijnlijk moet je alle draadjes wat verlengen (solderen, kroonsteentjes oid), ze zijn anders te kort). Er bestaat geen mogelijkheid een systeempje met scheidingsfilter te monteren waarbij je alles met kant en klaar stekkers kan oplossen.

Tweeters kan je goed in de bestaande tweeterhouder lijmen met pvc lijm of hard plastic lijm van bison. (zo heb ik het gedaan). Een klein randje in het roostertje en op het tweeterflensje volstaat.
Met tweeterflensje bedoel ik het uitstekende randje van de tweeter op de volgende foto (van het setje wat ik heb gebruikt)
Afbeelding

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


15 nov 2007 23:17
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Guido,
Dank voor je snel en duidelijk antwoord. Nu kan ik ze misschien nog aanzetten op de meeting. Ik blijf wel de standaard radio gebruiken, in eerste instantie teminste.
De foto van jouw set is idd precies wat ik bedoel. Ik heb dus deze middag een set JVC's op
de kop getikt voor 20 euro. Prijssticker van 3 jaar gelden zat er nog op, althans onder de laag stof. Kosten toen 125 euro. De set lag nog drie hoog achter in het magazijn van de winkel.
Ben dus heeel erg benieuwd naar de kwaliteit. Voor 125 euro had ik de set nooit gekocht, 20 euro kan geen miskoop zijn. Ze hebben in elk geval geen kartonnen conus.
johan


15 nov 2007 23:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Zo heb ik JBL'letjes op de kop getikt voor in de achterdeuren. Reeds gemonteerd, maar volgens mij was het geluid uit de oude boxjes beter.... :cry: ...Misschien toch nog een keer openmaken om de fase te veranderen.....

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


16 nov 2007 12:21
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Citroênnetje schreef:
Zo heb ik JBL'letjes op de kop getikt voor in de achterdeuren. Reeds gemonteerd, maar volgens mij was het geluid uit de oude boxjes beter.... :cry: ...Misschien toch nog een keer openmaken om de fase te veranderen.....

Je bedoelt waarschijnlijk om de draden om te polen (meestal is de kleurcodering of andere soort markering op de luidsprekerdraden er niet voor niets op aangebracht), aangezien je in een C5 geen krachtstroom hebt ;-)

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


16 nov 2007 12:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Idd, draadjes aan een box even omdraaien.......ompolen, uit fase halen....geef het beestje maar een naam.. :smt017

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


16 nov 2007 12:55
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Ompolen is in deze situatie hetzelfde als de fase met 180gr. draaien :D

Het is zogezegd lastig te zien wat + en - is. Op de draden staan cijfers gedrukt (ik geloof 4 cijferig), en die zullen wel consequent zijn aangebracht. Het is echter allemaal lastig te lezen, zeker in de middenconsole. Met een multimetertje de weerstand meten is imo makkelijker.
Heb je geen multimeter? Ren naar de gamma oid en koop er een voor een tientje. Elke zichzelfrespecterende man zou een multimeter moeten hebben :smt003

Ik weet niet of je heel veel winst haalt uit het verwisselen van de standaard tweeter voor een tweeter met hetzelfde mylar (=plastic) membraam. Met een tweeter met softdome (stof/zijde) of metal dome (naar gelang smaak) kan je wel veel winst in klankkwaliteit halen ten opzichte van het standaard mylar tweetertje.
Ook een goed scheidingsfilter kan de boel verbeteren (maar ook verslechteren).

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


16 nov 2007 15:23
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Ik heb een echte Fluke multimeter. Na het vele vloeken dat de gamma $#%$%$%^$(( ding weer stuk was of niet goed aangaf, maar een echte fluke gekocht. Gebruik ik al een aantal jaren. Kan idd niet meer zonder.
Johan


16 nov 2007 15:40
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aansluiten nieuwe boxen
Ik kwam niet helemaal uit te bekabeling, zal morgen wel iemand vragen en anders zelf er meer induiken.
Maar ik heb dus de boxen die in de voordeur zitten alleen nog maar vervangen. Ook nog geen scheidingsfilter er tussen gezet. Wat een verschil zeg. De weergave is luider, sprankelender en een mooi lage bas. Heerlijk even een paar nummers van Pink Floyd gedraaid.
De standaard radio heeft toch nog wel iets te bieden bij ons. Die mag dus nog even blijven.
Die boxjes van 20 euro :smt038 :smt038 lijken nog steeds geen miskoop.
Johan


17 nov 2007 16:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.